Root
Root és un joc de taula d’estratègia asimètric. Què vol dir això? Vol dir que encara que existeixin unes regles generals, cada jugador pot fer unes accions diferents en el seu torn. Per fer això, Root té un seguit de faccions on cadascuna correspon a un grup d’animals del bosc.
Les faccions es poden classificar en Militants o Insurgents. Una facció Militant té un estil de joc similar al Risk. En aquest cas, el jugador se centra a controlar molt de territori per tenir un motor de guerra eficient. La facció Insurgent, en canvi, no necessita controlar gaire territori per avançar en la partida. Les normes de les faccions estan explicades a la Llei de Root, un document pseudolegal on s’especifica què es pot i què no es pot fer.
També existeix la versió digital a Steam. Personalment, recomano jugar-lo en físic perquè és més fàcil acordar aliances i més divertit fer traïcions.
Ja que les normes del joc poden variar segons la facció, em surt més a compte explicar quines faccions hi ha.
Faccions Militants
El Marquesado (joc base)
Els “gats” fa poc que han ocupat el bosc i són la facció dominant al principi de la partida. El seu estil de joc se centra en l’economia de la fusta. Depenen molt dels seus edificis i sobretot de la seva torrassa.
Si jugues aquesta facció t’adonaràs que sempre estàs jugant a la defensiva. L’objectiu, per tant, és definir una àrea defensable amb suficients slots d’edificis per guanyar punts i fabricar objectes. No subestimis l’habilitat de salvar els gats caiguts en batalla, ja que només pots reclutar una vegada per torn.
- Complexitat: Baixa
- Agressivitat: Moderada
- Cartes: Moderada
- Fabricació: Moderada
El Nido de Águilas (joc base)
Els “ocells” eren els senyors del bosc. Tenen un gran potencial en termes d’accions. Els seus líders fan promeses, amb el Decret, sobre què fer a cada torn. Però han de vigilar de no prometre massa o el seu govern col·lapsarà.
Amb aquesta facció potser t’agradarà perquè els torns estan guiats pel Decret. Però ràpidament veuràs que és molt complicat mantenir-lo. Un bon jugador, doncs, és capaç d’evitar perdre’l durant tota la partida o de calcular el moment idoni per col·lapsar el govern. Tingues en compte la possibilitat de governar en cas d’empat en el nombre de guerrers.
- Complexitat: Baixa
- Agressivitat: Alta
- Cartes: Baixa
- Fabricació: Moderada
El Ducado Subterráneo (Los Subterráneos)
Els “talps” provenen del món subterrani, però encara dubten de la viabilitat de governar el bosc. Necessiten convèncer els seus ministres perquè els atorguin més accions.
Aviat veuràs que aquesta facció és molt flexible. La mecànica dels ministres permet escollir un estil de joc diferent a cada partida. Per exemple, es pot anar per la via d’un exèrcit gran i fer punts amb les fortaleses, o es pot anar per la via d’un exèrcit petit i fer punts amb els mercats. Però vigila que no et destrueixin els edificis, el Preu de la Derrota és massa elevat.
- Complexitat: Moderada
- Agressivitat: Moderada
- Cartes: Alta
- Fabricació: Moderada
El Señor de los Cientos (Los Merodeadores)
Les “rates” segueixen cegament al seu líder, que els promet botí i glòria. Aquesta facció no dubtarà a emprar el pillatge i a esclafar l’oposició. Però cal vigilar els canvis d’humor del seu líder.
- Complexitat: Moderada
- Agressivitat: Alta
- Cartes: Baixa
- Fabricació: Baixa
Los Guardianes de Hierro (Los Merodeadores)
Els “teixons” són un orde militar amb l’objectiu de recaptar les antigues relíquies perdudes en el bosc. Durant el seu pelegrinatge, s’hauran d’enfrontar a les altres faccions.
- Complexitat: Alta
- Agressivitat: Moderada
- Cartes: Alta
- Fabricació: Moderada
Faccions Insurgents
La Alianza (joc base)
L’“aliança” són els petits animalons del bosc que, farts del govern de les altres faccions, decideixen revoltar-se. El seu suport s’estén com un virus que, si no és controlat degudament, pot implicar un aixecament.
Si jugues amb aquesta facció, t’adonaràs que compensa el seu reduït nombre de guerrers amb l’efectivitat d’aquests. Les fitxes de suport ben col·locades permeten cobrar un peatge a aquells jugadors que s’atreveixin a passar-hi. És una facció amb un creixement molt exponencial al final de la partida, però amb un nombre d’accions reduït.
- Complexitat: Alta
- Agressivitat: Moderada
- Cartes: Moderada
- Fabricació: Alta
El Vagabundo (joc base)
El “vagabundo” va a la seva bola. Podem dir que és el protagonista del seu propi joc RPG. Ajuda a les diferents faccions que, a canvi, li donen objectes per fer més accions en el seu torn.
Aquest gamarús és un gandul que guanya punts per respirar. Si jugues amb aquesta facció i els altres jugadors no et vigilen, és relativament fàcil arribar a guanyar sense haver causat gaire escàndol. Potser t’agradarà la sensació diferent del joc al ser només una sola peça. És una facció amb molts estils de joc gràcies al ventall de personatges que pots escollir.
- Complexitat: Moderada
- Agressivitat: Moderada
- Cartes: Moderada
- Fabricació: Baixa
El Culto Reptiliano (Los Ribereños)
Els “rèptils” volen que els deixin sols en els seus jardins. Si una altra facció s’atreveix a torbar les seves oracions, ja es pot preparar per a una ofensiva reptiliana.
Amb aquesta facció veuràs que té un creixement constant. Té les accions limitades pel tipus de cartes que han descartat els altres jugadors i pel nombre de guerrers perduts en defensa. La mecànica de convertir els guerrers i edificis dissuadeix als altres jugadors d’atacar-te. Els jardins limiten molt el moviment de les altres faccions i són un bon counter als ocells.
- Complexitat: Alta
- Agressivitat: Moderada
- Cartes: Alta
- Fabricació: Alta
La Compañía del Río (Los Ribereños)
Les “llúdrigues” són uns mercenaris que volen aprofitar-se de la situació del bosc. Venen els seus serveis a canvi de capital. Com més en tenen, més accions poden fer i més perilloses són.
Si jugues amb la companyia, t’adonaràs que depèn moltíssim dels altres jugadors. Un bon jugador és aquell que, aparentant feblesa, pot convèncer als altres de comprar serveis. La facció normalment té pocs guerrers concentrats en un sol punt. Per tant, és una bona opció a l’hora de fer incursions des del riu per parar a un altre jugador.
- Complexitat: Alta
- Agressivitat: Baixa
- Cartes: Alta
- Fabricació: Moderada
La Conspiración Córvida (Los Subterráneos)
Els “corbs” estan conspirant per aconseguir el control del bosc. Mentre les altres faccions es barallen, ells preparen complots que cada vegada els apropa més a la victòria.
Aquesta facció et pot agradar si t’interessa enganyar els altres. Amb les fitxes de complot pots jugar a mind games amb els altres per veure si els descobreixen o si els explota a la cara (sentit figurat i literal). Pot tenir un creixement exponencial si les altres faccions no s’encarreguen d’eliminar els complots. Malauradament, sovint les altres faccions exageren el perill dels corbs.
- Complexitat: Baixa
- Agressivitat: Moderada
- Cartes: Moderada
- Fabricació: Alta